Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου 2010

Τοποθέτηση :Επικαιροποίηση Ρ.Σ.Θ.(2008)

ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ Ρ.Σ.Θ.

Πέρασαν 23 χρόνια από τη θεσμοθέτηση του Ρ.Σ.Θ. σ αυτό το διάστημα σημειώθηκαν σημαντικές αλλαγές στην Ευρώπη και τα Βαλκάνια κυρίως εξ’ αιτίας της αποδόμησης της παραδοσιακής λειτουργίας του έθνους –κράτους και της κυριαρχίας της έννοιας του «ανταγωνισμού των πόλεων»,της ικανότητας μιας περιοχής να παράγει και να διαπραγματεύεται ένα σύνολο από αγαθά (προϊόντα και υπηρεσίες ) τα οποία αντιπροσωπεύουν καλή αξία σε σχέση με άλλα συγκρίσιμα προϊόντα άλλων αστικών περιοχών.

Η Θεσσαλονίκη διαθέτει πολλά ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά (ιστορία, θάλασσα, λιμάνι, τουριστικά αξιοθέατα, βιομηχανική και εμπορική δραστηριότητα) αλλά και μια πολύ ενδιαφέρουσα γεωγραφική θέση και γεωμορφολογία που την κατέστησαν στο παρελθόν δεσπόζουσα στην ευρύτερη περιοχή. Σήμερα όμως έχει απομακρυνθεί πολύ απ’ αυτό τον ρόλο μια και άλλες πόλεις σημείωσαν εντυπωσιακή πρόοδο.

Η Πόλη έχασε χρόνο και δεν έχει άλλα περιθώρια ,πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες εκείνες που θα την καταστήσουν Μητρόπολη, όχι με την έννοια της συγκέντρωσης πληθυσμού αλλά με την έννοια της έδρας φορέων διεθνούς ακτινοβολίας ,έδρας επιχειρήσεων ,παραγωγής γνώσης και αξιοποίησης τόσο αυτής όσο και των στελεχών, κέντρο πολιτισμού αλλά πάνω απ’ όλα κέντρο λήψης αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα.

Η επικαιροποίηση του Ρ.Σ.Θ. είναι πλέον κάτι περισσότερο από απαραίτητη ,είναι αναγκαία .
Το νέο Ρ.Σ.Θ. πρέπει να βασίζεται στις αρχές της βιώσιμης και αειφόρου ανάπτυξης και να θέτει τις βάσεις για την δημιουργία μιας νέας Πόλης ,μιας Πόλης ανταγωνιστικής.  

Η νέα Πόλη πρέπει να προσφέρει μια ελκυστική ποιότητα ζωής στους κατοίκους της, να ορίζει εκ νέου τη σχέση του ιστορικού κέντρου με την ανάπτυξη των προαστίων  και την περιφέρεια.
 Να σταματήσει να υποβαθμίζει τον περίγυρό της με την καταστροφή των δασών, των βιοτόπων και των υγροτόπων.
Να σταματήσει να ρυπαίνει αλλά να μειώνει και να «αξιοποιέι» τα απορρίμματά της.

Η νέα Πόλη πρέπει να αναζητήσει διέξοδο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, να επιτρέψει την επιστροφή της φύσης στον πολεοδομικό ιστό της θέτοντας σε ουσιαστική λειτουργία τους ελευθέρους κοινόχρηστους χώρους ,να προστατεύει την χλωρίδα και πανίδα της, να ανακατανείμει τις διάφορες χρήσεις γης και  να ανακυκλώνει τους χώρους ώστε να μπορούν να δοθούν πάλι στη χρήση των κατοίκων της.

Η νέα Πόλη πρέπει να αναπτύξει σιδηροδρομικές και θαλάσσιες συγκοινωνίες ,να διαθέτει δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων.

Η νέα Πόλη πρέπει να προστατεύει την αρχιτεκτονική της κληρονομιά έτσι ώστε διαβαίνοντάς τη κανείς να «διαβάζει» την ιστορία της αλλά θα πρέπει παράλληλα  να ενθαρρύνει την αρχιτεκτονική καινοτομία ενεργοποιώντας νομοθετικές ρυθμίσεις και σύγχρονα «εργαλεία» και επιδεικνύοντας ευελιξία στις τροποποιήσεις του ΓΟΚ.
Θα πρέπει επί τέλους να πραγματοποιήσει τον χωροταξικό, πολεοδομικό και συγκοινωνιακό επανασχεδιασμό της.

Η νέα Πόλη πρέπει να είναι  πόλη της δημιουργίας ,της καινοτομίας ,της τέχνης και της ψυχαγωγίας.

Η νέα Πόλη πρέπει να αξιοποιεί και να προβάλει τη σχέση της με τη θάλασσα, να αναπτύξει υψηλού επιπέδου λιμενικές υπηρεσίες αλλά και να αναθεωρήσει την έννοια της αστικής παραλίας.

Η νέα Πόλη ,τέλος , πρέπει να διαθέτει μια ισχυρή αποκεντρωμένη τοπική διοίκηση . Δεν νοείται Μητρόπολη χωρίς κάποιας εξειδικευμένης μορφής διοίκηση αφού η ικανότητα της πόλης για την εφαρμογή στρατηγικών πολιτικών προώθησης της ανάπτυξης εξαρτάται από την ικανότητα της τοπικής αυτοδιοίκησης. Απαραίτητη είναι και κάποια διευθέτηση στις σχέσεις, τη συνεργασία και τις αλληλοκαλύψεις  των αρμοδιοτήτων διαφόρων φορέων και οργανισμών.
Πρέπει να αναζητήσουμε το κατάλληλο μοντέλο και να συμφωνήσουμε όλοι σ’ αυτό. 
Η  Θεσσαλονίκη μπορεί και πρέπει να γίνει η ατμομηχανή της Ελληνικής οικονομίας και να ξαναμπεί στον κύκλο των δυναμικών πόλεων της Ευρώπης .

                                                                 ΔΗΜΗΤΡΑ  ΑΓΚΑΘΙΔΟΥ
                                                                            ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ   ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
                                               ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου